Případová studie
Li-Ion baterie nahradily plyn ve firmě Associated Weavers
Liberec, Česko
Zadání pro Jungheinrich
/ Li-Ion baterie přinesly zlepšení pracovního prostředí s nulovými nároky na údržbu
Rozmanitá flotila vozíků Jungheinrich zde obstarává kompletní logistiku. Od skladování polotovarů ve vysokém skladu pomocí retraků a čelních vozíků, přes zásobování výroby pomocí čelních vozíků, až po systémový sklad hotových výrobků a expedici.
Spolupráce funguje řadu let bezproblémově, ostatně, jak říká vedoucí údržby společnosti, pan Jakub Vrba: „Proč měnit něco, co dlouhodobě funguje.“ Pan Vrba se snaží postupně posouvat kvalitu logistiky a jednou z cest byl i přechod ze spalovacích vozíků na elektrické.
Řešení
/ Přechod z plynu na Li-Ion
/ Li-Ion zjednodušil rozhodování
V roce 2020 končil pronájem 5 kusů techniky s plynovým pohonem a společnost tak začala řešit, kam dál. Již dříve probíhaly úvahy ohledně přechodu na elektrické vozíky, zejména kvůli emisím a hluku, který plynové vozíky vytváří v uzavřených skladových a výrobních halách. Nepříjemný zápach navíc obtěžoval pracovníky výroby a hrozilo i zanesení sazí do výrobních strojů a na koberce samotné. Klasické olověné články ale přinášely řadu komplikací, především spojených s nabíjením a údržbou baterií. Tyto obavy se však rozplynuly s nástupem lithium-iontové technologie.
Jednoduché nabíjení
„Díky jednoduchému nabíjení je možné instalovat nabíječky kdekoliv, kde je to vhodné pro provoz a obsluhu. Prostě tam, kde odstavují vozík, tam ho i nabíjí. Odpadá tak složité a nákladné budování větraných nabíjecích prostor a šetří se místo. Lithium-iontové baterie sice představují náklad navíc, ale je důležité si naproti tomu říci, co nám to přinese a kde díky investici ušetříme,“ popisuje Jakub Vrba jeden z největších přínosů Li-Ion technologie.
Dvousměnný provoz bez omezení
Firma v současnosti funguje na dvě směny, ale v plánech je i třísměnný provoz v případě růstu objemu zakázek. Velkou výhodou lithium-iontových baterií je možnost mezidobíjení, tedy krátkých, ale častějších nabíjecích cyklů, při kterých není nutné dobití do 100 % kapacity, jako u olověných trakčních baterií. S ohledem na tento fakt je důležité nastavit vhodně procesy v provozu tak, aby se správně využívaly prostoje a zaručila se tak dostupnost vozíku i pro více směn v kuse.
Jakub Vrba
Vedoucí údržby ve společnosti ASSOCIATED WEAVERS, s.r.o.
/ Precizní nastavení parametrů
Vozíky v Associated Weavers se pohybují mezi skladem a výrobou, mezi regály, sloupy a výrobními stroji. Navíc přepravují na speciálních kobercových trnech 4-5 metrů dlouhé role. Pro zvýšení bezpečnosti provozu je tak vhodné upravovat parametry výkonu vozíků jako je například maximální rychlost. To není u vozíků na plyn tak jednoduché.
„Elektrické vozíky naopak umožňují detailní nastavení jednotlivých parametrů pojezdu a zdvihu. Tyto parametry nastaví technik Jungheinrich a uloží je do jízdních programů, ze kterých si může obsluha vybrat ten, který odpovídá dané provozní situaci. Ve skladu se tak vozík může chovat jinak, než například při pohybu ve výrobě, kde se potkává s chodci,“ vysvětluje Pavel Znojemský, odborný poradce Jungheinrich odpovědný za projekt pro Associated Weavers, další důvod, proč bylo rozhodnuto o nasazení vozíků EFG.
čelních elektrických vozíků EFG
systémové vozíky EFX
retraky ETV
čelní vozíky TFG
vysokozdvižné vozíky ERC
Stáhněte si případovou studii v pdf
Zaujala Vás tato technologie? Chcete ji vidět na vlastní oči v provozu? Kontaktujte nás.
O společnosti Associated Weavers, s.r.o.
Společnost Associated Weavers, s.r.o. se sídlem ve Vratislavicích nad Nisou je pokračovatelem tradice textilní výroby v Jizerských horách. Závod zpracovává polotovary, které přichází z mateřského závodu v Belgii a připravuje finální výrobky určené k expedici. Mezi finálními produkty jsou zastoupeny hlavně kobercové běhouny pro chodby a schodiště, dětské koberce, ale i produkty na konkrétní zakázky. Společnost exportuje do celého světa, primárně do Německa, Francie a Velké Británie. Aktuálně společnost zaměstnává okolo 120 lidí.